Newcastle University należy do 1% najlepszych uczelni na świecie, jest członkiem Russell Group, czyli sieci 24 brytyjskich uniwersytetów, których działalność skupiona jest na badaniach naukowych. W samej Wielkiej Brytanii słynie jednak z wysoko ocenianych kierunków medialnych; Newcastle zajmuje pod tym względem 1 miejsce w rankingu The Complete University Guide.
Media, Culture, Heritage
To obszar nauk należący do School of Arts and Cultures, który skupia kierunki medialne na uniwersytecie. Należą do niego:
- Film and Media BA Honours
- Film Practices BA Honours
- Journalism, Media and Culture BA Honours
- Media, Communication and Cultural Studies BA Honours
- Combined Honours BA Honours (Y001)
Film and Media oraz Film Practices to kierunki, które powstały na uniwersytecie stosunkowo niedawno, jednak zostały wcielone do tej samej kategorii w rankingu co pozostałe dwa. Z tego względu od razu zyskały reputację, wypracowaną przez starsze kierunki. Pomimo że nie są one tak dopracowane jak Journalism, Media and Culture i Media, Communication and Cultural Studies, są nieustannie doskonalone, pojawiają się nowe przedmioty i możliwości. Wykładowcy są bardzo otwarci na sugestie i często wprowadzają zmiany, jeśli studenci o to proszą.
Kierunki i przedmioty
Wszystkie kierunki mają na początku w swoim programie takie same przedmioty, tylko w różnych konfiguracjach. W ten sposób np. Introduction to Research Methods w pierwszym semestrze obowiązkowo mają wszyscy, a Introduction to Media Studies obowiązkowe jest dla Journalism, Media and Culture i Media, Communication and Cultural Studies, jednak Film and Media może wybrać ten przedmiot opcjonalnie. Dopiero w drugim semestrze ścieżki trochę się rozchodzą. Najbardziej oddzielają się oba kierunki filmowe, które zaczynają typowe dla siebie moduły, zwłaszcza Film Practices. Jest to kierunek, który ma narzucone przedmioty, wszystkie związane z filmem. Film and Media jednak jest dużo bardziej elastycznym kierunkiem, bo pozwala na wybór. Można zdecydować się na te same przedmioty co Film Practices, bądź zamienić niektóre mniej nas interesujące na te związane z dziennikarstwem, PRem, marketingiem czy naukami społeczno-kulturalnymi.
Kiedy chcesz uczyć się więcej…
Na wszystkich kierunkach oprócz Film Practices (bo nie ma on modułów opcjonalnych) można także dobrać przedmioty spoza kierunku, związane np. z polityką, językami, biznesem czy literaturą. Trzeba to jednak załatwiać indywidualnie z Degree Programme Leaders i Module Leaders, najlepiej na początku roku akademickiego. Dlatego, polecam dogłębne rozeznanie się w przedmiotach na różnych kierunkach przed zaczęciem studiów. Wiąże się to z tym, że niektóre przedmioty z drugiego roku wymagają ukończenia konkretnych przedmiotów na pierwszym roku. Na przykład, będąc na Film and Media nie mam do wyboru z podstawowej listy przedmiotu Introduction to Professional Communication, który jest wymagany, aby uczęszczać na Introduction to Public Relations na roku drugim (oba te przedmioty są bardzo chwalone przez studentów i uważane za najlepsze ze wszystkich). Kiedy wykorzystamy już wszystkie credits na wybór przedmiotów (dostajemy 120 na rok, jeden przedmiot to 10 lub 20) zawsze możemy dogadać się z wykładowcami, aby uczestniczyć w dodatkowych przedmiotach jako “auditors” czyli “wolni słuchacze”. Chodzimy wtedy na zajęcia, mamy dostęp do materiałów jednak nie mamy prac zaliczeniowych i oceny.
Wskazówka: Jeśli chcesz w dużym stopniu ingerować w program swoich studiów, polecam zdecydować się na Combined Honours.
Kierunki filmowe
Ważne jest to, aby wiedzieć, że na kierunkach filmowych Newcastle University uczymy się produkcji tylko i wyłącznie filmów dokumentalnych. Jeśli więc zależy Ci na fikcji i fabule, nie są to kierunki dla Ciebie. Nauka o filmie obejmuje zarówno warsztaty techniczne, uwzględniające pracę z kamerą, montaż, kompozycję i inne, jak i szerokie zaplecze teoretyczne (historia dokumentów, rodzaje dokumentów i ich charakterystyka, cotygodniowe oglądanie wybranego filmu i omawianie go). Bardzo duży nacisk kładzie się na analizę teoretyczną prac; ich przekaz, intencję i konteksty społeczne czy kulturowe. Jeśli myślisz o pracy z video, ale od strony bardziej medialnej, komercyjnej to warto jest dobrać przedmioty PRowe i dziennikarskie. Co prawda nie odnoszą się bezpośrednio do video, ale dają ogólną wiedzę i obycie, np. w zakresie pracy w branży reklamowej czy też telewizyjnej.
Zaplecze techniczne
Jako studenci kierunków medialnych mamy dostęp do dużej ilości sprzętu, takiego jak dyktafony Zoom, mikrofony, kamery i aparaty Panasonic, GoPro, statywy i stabilizatory. Wszystko to rezerwuje się w systemie internetowym na maksymalnie tydzień i wypożycza z tzw. Hatch czyli krótko mówiąc “biblioteki sprzętu” bez żadnych opłat (chyba, że przetrzymamy albo popsujemy). Sprzęt można zabierać ze sobą poza granice kraju po uprzednim wypełnieniu odpowiednich dokumentów. Ponadto na pierwszym roku jako studenci kierunków filmowych dostaliśmy kamerę, mikrofon, słuchawki i statyw na cały drugi semestr, aby ułatwić nam pracę nad projektami. Pracujemy na programach firmy Adobe, do montażu używamy Adobe Premiere, a do obróbki dźwięku Adobe Audition i obsługi właśnie tych oprogramowań się uczymy. Są one dostępne na komputerach uniwersyteckich w określonych miejscach. Oprócz tego mamy do dyspozycji wszelkie inne programy z pakietu Adobe, takie jak Photoshop czy Illustrator, wszystkie w najnowszych wersjach. Studenci mają możliwość zainstalowania za darmo także systemu Windows na własnych komputerach oraz pakietu Office.
Dodatkowe możliwości
Na uniwersytecie jest też możliwość rozwoju i zdobywania doświadczenia w obszarze mediów poza studiami, w 3 zespołach:
The Courier
Gazeta studencka założona w 1948 roku, wydawana co tydzień. To najsprawniej działająca gałąź mediów studenckich. Podzielona jest na zespoły tematyczne. Każdy może napisać do niej artykuł, jeśli tylko chce. Jako jedyna posiada redaktora/redaktorkę, będącego/będącą osobą zatrudnioną full time i otrzymującą wynagrodzenie. www.facebook.com/thecourieronline / www.thecourieronline.co.uk
NSR – Newcastle Student Radio
W pełni studencka stacja radiowa, która nadaje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Studenci każdego dnia przygotowują też programy na żywo i relacjonują bieżące wydarzenia, które dzieją się na uniwersytecie.
Posłuchać można tu: http://nsrlive.co.uk/
NUTV – Newcastle University TV
Studencka stacja telewizyjna która zrzesza prezenterów/ki, montażystów/ki, kamerzystów/ki i producentów/ki. Posiada listę produkowanych programów, których odcinki można zobaczyć na YouTube, ale prowadzi też transmisje na żywo z różnych wydarzeń. Oprócz tego organizuje ciekawe warsztaty techniczne. https://www.facebook.com/NewcastleUniTV/
Działa też oddzielne Media Society (MACSoc), w którym można poznać ludzi z różnych kierunków medialnych, zarówno z 1, 2 jak i 3 roku. Często organizują wspólne wyjścia na miasto, imprezy i wycieczki (w 2015 przyjechali do Krakowa, w 2016 do Pragi, a w 2107 do Brukseli).
Co roku organizowane jest także Creative Careers Day, czyli całodniowe sesje wykładów i warsztatów prowadzonych przez osoby pracujące w przemyśle kreatywnym, często dużych lokalnych firm. Studenci kierunków medialnych zwolnieni są tego dnia z zajęć, aby wziąć udział w spotkaniach dotyczących digital marketing, planowania kampanii PR, zaczynania pracy w dziennikarstwie, pracy w filmie i telewizji czy zaczynania własnego biznesu.
http://www.ncl.ac.uk/careers/events/creative_careers/
Podsumowując…
Kierunki medialne na Newcastle University to 80% pracy własnej, a studenci mają ok. 10h zajęć tygodniowo. Z większości przedmiotów nie ma egzaminów, jest tylko praca na bieżąco i zaliczenia w formie prac pisemnych typu eseje i raporty oraz projektów i portfolio. Bardzo duży nacisk kładzie się na krytyczne myślenie, które jest jednym z kryteriów oceny. Zajęcia jakie mamy to wykłady, seminaria i warsztaty. Na kierunkach filmowych odbywa się to w małych grupach, u mnie na Film and Media jest tylko 21 osób. Wszyscy wykładowcy za to są bardzo otwarci, ugodowi i wszystko da radę z nimi załatwić ?
Życzę Ci powodzenia w wyborze kierunku!